NAZAD

Suradnja kao ključ stabilnosti Europe

NATO

Povećana financijska izdvajanja za obranu moraju biti učinkovito usmjerena bez ugrožavanja socijalnih i razvojnih politika država članica. Zajednički europski fond za obranu i sigurnost treba poticati vojnu proizvodnju u svim zemljama članicama Europske unije po načelima vojnog klastera. Pritom treba uzeti u obzir da snaga država nije samo u vojnim potencijalima i naoružanju, već prvenstveno u snazi i stabilnosti demokratskih institucija. Samo slobodni građani spremni su na odricanja.

KONTEKST

 

 

Europa se nalazi pred najvećim sigurnosnim izazovima od 1945. godine. Rat u Ukrajini pokazao je da je europska sigurnost ozbiljno ugrožena i da više nije moguće oslanjati se na dosadašnje pretpostavke o miru i stabilnosti.

 

Uloga SAD-a u ovom sukobu ostaje ključna, ali nepredvidivost američke vanjske politike zahtijeva od EU da preuzme veću odgovornost za vlastitu sigurnost. Dok se EU trudi očuvati jedinstvo u podršci Ukrajini, suočava se i s unutarnjim političkim i ekonomskim posljedicama rata. Inflacija, energetska nesigurnost i rastuće vojne potrošnje nameću teške odluke državama članicama, koje moraju balansirati između obrambene politike i socijalne stabilnosti.

 

 

 

 

STAJALIŠTE SDP-a

 

 

 

  • SDP smatra da su Europska unija i NATO trenutno jedina moguća sigurnosna, obrambena, politička i ekonomska zajednica za Republiku Hrvatsku.

 

  • Snažno podržavamo stav da pregovori o miru moraju uključivati i Ukrajinu.

 

  • U budućoj fazi implementacije mirovnih rješenja potrebno je uključiti i europske države. EU i europske države trebaju nastaviti sa svim oblicima podrške kako bi Ukrajina mogla u pregovorima imati dovoljno snažnu poziciju da ostvari pravedan i trajan mir.

 

  • Sankcije protiv Rusije treba nastaviti kako bi poruka podrške ostala snažna.

 

  • Promjena američke politike prema sigurnosti u Europi i u odnosu prema NATO-u zahtijeva zajednički europski odgovor. Gospodarska snaga i sposobnosti država članica Europske unije moraju i mogu biti oslonac zajedničke sigurnosti. Za takve ciljeve potrebna je viša razina koordinacije u poslovima obrane, sigurnosti i vanjskih poslova.

 

  • Potrebno je procijeniti koliko je promjena američke politike trajna i mogu li budući politički procesi u SAD-u ublažiti i/ili promijeniti trenutačne stavove administracije Donalda Trumpa.

 

  • Povećanja financijskih izdvajanja za zajedničku i europsku sigurnost trebaju biti efikasno koordinirana kako bi se postigao maksimalan učinak. Ta izdvajanja ne smiju biti na uštrb socijalnih kohezijskih fondova i slabljenja nacionalnih razvojnih proračuna, osobito za socijalne potrebe i ekonomski standard građana jer bi to imalo negativan učinak na demokratsku stabilnost država članica.

 

  • Europska unija mora kreirati zaseban zajednički fond za obranu i sigurnost koji neće ograničavati države članice u vlastitim ekonomskim i socijalnim politikama. Zajedničkim fondom treba poticati vojnu proizvodnju u svim zemljama članicama Europske unije po načelima vojnog klastera.

 

 

 

 

 

 

ZAKLJUČAK

 

Europa se suočava s najvećim sigurnosnim izazovima od 1945. godine, što zahtijeva snažan i koordiniran odgovor Europske unije. Ključ stabilnosti leži u podršci Ukrajini, nastavku sankcija protiv Rusije te zajedničkom europskom odgovoru prema sigurnosti u Europi i odnosu prema NATO-u.

 

Povećana financijska izdvajanja za obranu moraju biti učinkovito usmjerena bez ugrožavanja socijalnih i razvojnih politika država članica. Zajednički europski fond za obranu i sigurnost treba poticati vojnu proizvodnju u svim zemljama članicama Europske unije po načelima vojnog klastera. Pritom treba uzeti u obzir da snaga država nije samo u vojnim potencijalima i naoružanju, već prvenstveno u snazi i stabilnosti demokratskih institucija. Samo slobodni građani spremni su na odricanja.

 

Imate li pitanje ili komentar na temu?

Pišite nam svoje prijedloge, komentare, teme koje vas muče ili inspiriraju.

Pošalji pitanje ili komentar
Ispunite formu